.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چطور حافظه‌مان را تقويت كنيم؟
شمال نیوز: اين جمله معروف را همه شنيده ايم كه «خنده بر هر درد بي درمان درواست» خنديدن و لحظات را به شادي گذراندن، بهترين دارو براي تقويت حافظه است و از اين رو، هر فردي بايد راه هايي را كه موجب مي شود شاداب بماند، شناسايي كند.

ذهن خود را هميشه جوان نگه داريد. شما، چه دانش آموزي باشيد كه خود را براي امتحان پايان ترم آماده مي كنيد چه زن خانه داري كه قصد داريد كيكي بپزيد، براي موفقيت در كار، نيازمند حافظه اي خوب هستيد و به طور كلي مي توان گفت آشنايي با روش هاي تقويت حافظه، موضوعي است كه تمام افراد نيازمند آن هستند و در اين مقابله برخي روش ها، معرفي شده است.

خسيس نباشيد

در ورزش كردن و استراحت خست به خرج ندهيد. شما وقتي جسم خود را ورزش مي دهيد، در حقيقت مغزتان نيز ورزش مي كند و اين امر توانايي يادآوري اطلاعات را در ذهن بالا مي برد. دليلش هم اينكه با ورزش اكسيژن كافي به مغز مي رسد و موجب تغييرات شيميايي در مغز مي شود به اضافه اينكه با ورزش، خطر بيماري هايي مثل ديابت و بعضي ناراحتي هاي روحي، از جمله افسردگي كه روي حافظه تاثير منفي مي گذارد، كاهش مي يابد. خواب خوب و كافي نيز كارايي مغز را بهبود مي بخشد. خلاقيت، توانايي حل مسئله، استدلال و مهارت ها، بر اثر بي خوابي به شدت آسيب مي بينند، به بيان ديگر خواب نامنظم و استراحت ناكافي زندگي طبيعي را دچار مشكل مي كند و محروميت از خواب خوب و كافي، يك دستور براي بي نظمي در زندگي است.

خنديدن يادتان نرود

اين جمله معروف را همه شنيده ايم كه «خنده بر هر درد بي درمان درواست» خنديدن و لحظات را به شادي گذراندن، بهترين دارو براي تقويت حافظه است و از اين رو، هر فردي بايد راه هايي را كه موجب مي شود شاداب بماند، شناسايي كند. براي مثال خوب است كه لحظات دستپاچه شدن يا خرابي اوضاع، قضيه را با خنده و شوخي برگزار كنيد. هميشه يك لطيفه جديد و شيرين در خاطر داشته باشيد و آن را به بهانه هايي براي ديگران تعريف كنيد. خنده امري مسري است و حتي شنيدن صداي خنده نيز، بعضي ها را به خنده مي اندازد. شوخ طبع باشيد و وقتي خنده دوستي را مي بينيد، آن را دنبال كنيد! افسردگي، خمودگي و عصبانيت عواملي مخرب براي حافظه است و برعكس، خوشي و خوش خلقي قدرت حافظه را بهبود مي بخشد.

استرس را كنترل كنيد

استرس، نگراني، تشويش و عصبانيت آفت هاي حافظه است و اگر به صورتي غير قابل كنترل در آيد، به سلول هاي مغز آسيب مي رساند و از طرف ديگر، همان قدر كه استرس قدرت حافظه را كاهش مي دهد، آرامش و خنده قدرت ذهن و حافظه را بالا مي برد. به اضافه اينكه آرامش و نشاط، جسم و روح را از بيماري هاي متعددي مثل فشارخون، ديابت، افسردگي و دردهاي مزمن در امان نگه مي دارد.

براي مغزتان كار بتراشيد

تا زماني كه انسان جوان است، به طور معمول خوب كار مي كند، اطلاعات را سريع پردازش كرده و در حل مشكلات سرعت خوبي دارد، اما بعد از رسيدن به دوره ميانسالي، براي اينكه ذهن تنبل نشود، كتاب خواندن زياد، بازديد از مكان هاي جديد، آشنايي با افراد جديد و... تنبلي ذهن را خنثي مي كند. حافظه مانند ماهيچه است و هر قدر از آن بيشتر استفاده شود فعال تر مي شود. هر چه بيشتر ذهن خود را به فعاليت واداريد بهتر اطلاعات را پردازش مي كند.

تنها نمانيد

زماني را به حضور در جمع دوستان و پرداختن به كارهاي سرگرم كننده اختصاص دهيد. حل جدول، بازي هاي فكري، حفظ كردن شعر و... همه براي تقويت حافظه خوب است، اما مطالعات مشخص ساخته حضور در جمع دوستان و حرف زدن با آنها يكي از ساده ترين و بهترين راه ها براي بهبود قدرت حافظه است و تنهايي يكي از شايع ترين دلايل آلزايمر در ميانسالان و سالخوردگان به شمار مي آيد و تحقيقات دانشمندان حاكي است در افرادي كه در فعاليت هاي اجتماعي شركت داشته اند آهسته ترين ميزان كاهش حافظه ديده شده است. داشتن روابط دوستانه، توانايي ذهن را بالا مي برد و رابطه با ديگران موجب مي شود ذهن تحريك شود. در حقيقت تعامل داشتن با ديگران بهترين نوع ورزش براي ذهن محسوب مي شود.

رژيم غذايي سالم داشته باشيد

همان طور كه بدن براي فعاليت نياز به انرژي دارد، مغز نيز محتاج انرژي است و يك رژيم غذايي سالم بر پايه ميوه جات و سبزيجات، دانه هاي روغني (گردو، فندق، تخمه كدو) و لبنيات كم چرب نياز غذايي مغز را تامين مي كند. ماهي نيز منبع پروتئين ارزشمند و سالمي است. البته، براي حفظ سلامت مغز اين كافي نيست كه بدانيد چه چيزهايي بايد بخوريد، بلكه بايد اين را هم بدانيد كه خوردن چه چيزهايي ممنوع است. مهمترين توصيه پزشكان اين است كه روغن هاي اشباع شده را در برنامه غذايي خودتان به حداقل برسانيد و از خوردن گوشت قرمز، شير پرچرب، كره، خامه و سرشير تا جايي كه مي توانيد خودداري كنيد.

ميوه ها و سبزيجات را جدي بگيريد

ميوه هاي پر كالري و سبزيجات تازه منابع خوبي از آنتي اكسيدان است كه از سلول هاي مغز حمايت مي كند و موجب افزايش قدرت حافظه و هوشياري مي شود. ميوه ها و سبزيجاتي مثل موز، هندوانه، زردآلو، طالبي و كاهو، اسفناج، كلم، كلم بروكلي و دم كرده يونجه و چاي سبز، بر عملكرد بهتر ذهن تاثير گذار است.عرش


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.644 seconds.